andreasbengtsson1

Direktlänk till inlägg 9 april 2013

detta tycker ajg sverige bygger på just i dag.

Av andreas bengtsson - 9 april 2013 07:00

Kan det finnas något som stämmer med vad som står här?

Män slår för att de kan


Det finns några obestridliga fakta i världen. Kvinnor tjänar mindre pengar än män, kvinnor har mindre makt än män. Män står för den överväldigande majoriteten av våld mot kvinnor – och andra män.

Alla kvinnor som någon gång har vågat sig på det stillsamma påståendet att män som grupp har ett ansvar för att män slår, förtrycker och utnyttjar gruppen kvinnor vet vad som väntar. Blint hat, överfulla mejlkorgar och kommentarsfält. Innan internetåldern: Floder av handskrivna brev.
 Samtidigt: Isande tystnad från annars talträngda, offentliga män.

När författaren Kristian Lundberg i Helsingborgs Dagblad konstaterade att det förra året anmäldes 27 200 fall av mansvåld mot kvinnor, och att alla män har ansvar för detta, bröt helvetet lös. Förvånad skrev Lundberg ännu en text om reaktionerna, där han förutom att uppmanas att ”hålla käften” och ”passa sig jävligt noga” kallades både manshatare och judesvin (!).

Huruvida redaktionen för Sveriges Radios Tendens har utsatts för samma hat efter reportageserien om män som satt i system att ”importera” fruar från fattigare länder är okänt. I tre reportage skildrar Tendens hur de så kallade ”importfruarna” lever under många gånger miserabla förhållanden med män som med migrationsreglers hjälp fullkomligt kontrollerar dem.

Män som misshandlar dem och/eller behandlar dem som hushållerskor och sexleksaker för att sedan ”göra slut” lagom till dess att Migrationsverkets två-årsregel för uppehållstillstånd står för dörren. Det finns män som upprepat proceduren med fem till tio kvinnor, och kommit undan med det.

Svaret på varför män slår kvinnor och andra män, liksom nyckeln till varför vissa män har satt i system att hämta hem kvinnor från andra länder för att behandla dem som slavar, är detsamma i all sin vedervärdiga enkelhet: För att de kan. För att andra män ger sitt tysta medgivande, för att beteendet bara är andra sidan samhällsmyntet där män som grupp förtrycker gruppen kvinnor.

Så länge patriarkatet består hjälper inga lagar i världen mot själva grundproblemet.

Det är kanske att hoppas för mycket, för precis som Kristian Lundberg skriver har mansvåldet skrivits och skrikits om i årtionden utan förändring. Men kanske, kanske är just Lundbergs text och reaktionerna på den början till något nytt. För inte bara är författaren skoningslös när det kommer till sitt eget och andra mäns ansvar för våldet. Texten har fått ytterligare en man, författarförbundets ordförande Mats Söderlund, att ta upp stafettpinnen i samma tidning.

Att två män som påpekar det ständiga våldet mot kvinnor renderar en text som den här är en sorglig illustration över hur mycket förändringen behövs. Källa:// dagensarena

Jag tycker att detta stämmer in veldit bra på hur Sverige ser utt just nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av andreas bengtsson - 10 juli 2013 10:02

Idag kommer jag att lägga upp ett inlägg jag har hittat som jag förmodligen kommer att ta mer av: Kvinnojourernas verksamhet Relaterat Kommunernas kvinnofridsarbete Våld i nära relationer Särskild utsatthet Hedersrelaterat våld och förtryc...

Av andreas bengtsson - 27 juni 2013 18:46

Jag hoppas alla njuter av sommaren Och att ni tar hand om varandra . Vill ni att jag ska skriva om något speciellt så får ni kommentera under detta inlägg ...

Av andreas bengtsson - 21 juni 2013 13:41

Idag vill jag önska alla er en trevlig midsommar ta hand om varandra så ingen hamnar i en sitvation som varken du/ni vill att den ska hamna i ...

Av andreas bengtsson - 20 juni 2013 17:54

idag vill jag tipsa om en bra läck till aftonbladet länk: http://dodadekvinnor.aftonbladet.se/2013/06/i-dag-hyllar-jag-byrakraterna/ ...

Av andreas bengtsson - 18 juni 2013 08:31

De lurades av Sveriges värsta bedragare lyder rubriken och jag vill tipsa om en länk till http://www.tv3.se/tv3-dokument%C3%A4r  där ni kan se dokymentären om just detta jag vill även skika en tanke till dessa kvinnor och hoppas att dom får det bät...

Presentation

välkomen till min blogg som är mot kvinnomishandel

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

respekterar du kvinnor som du respekterar en man
 ja det gör jag
 nej det gör jag inte

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

bild 19 backrund

http://www.snyggareblogg.se/images/bak19.jpg

mus pekare häst

Fluttershy My Little Pony

header

make
just make a gif here

Ovido - Quiz & Flashcards