andreasbengtsson1

Alla inlägg den 2 februari 2013

Av andreas bengtsson - 2 februari 2013 20:27

som rubriken säger ska detta inläg handla om några andledningar till att en kvinna kan bli mishhandlad i av en (idetta in lägge en man men det kan även vara en kvinna men jag tror någ att det är vanligare att det är en man som gör det i detta inlägg.) som sag så har jag hittat någr abra tipps/råd om hur en kvinna kan slippa bli mishandlad.


OBS!
Övningen kan vara mycket känslig för personer med egna erfarenheter av våld i
hemmet. Vi uppmanar alla informatörer/lärare att förbereda sig noga och att ha
en beredskap för de reaktioner som kan komma från
eleverna.


Den vanligaste orsaken
till våld i nära relationer är:

• att
män inte kan kontrollera sin ilska.


alkohol eller svartsjuka

• brist på
respekt för kvinnor

• öppet
hörn


En kvinna som blir slagen av
sin man/pojkvän bör:

• göra slut och
ringa polisen

• be sina vänner eller
sin familj om hjälp

• prata ut med
sin partner för att de ska förstå varandra bättre

• öppet hörn

Det
bästa sättet att motverka våld mot kvinnor är:

• hårdare straff
• att
träna kvinnor i självförsvar

• att
förbättra skolans utbildning om könsroller

• öppet hörn

Den man
som slår sin fru eller flickvän bör:

• straffas
• erbjudas
vård

• få namn, bild och adress
publicerade i tidningen under rubriken
”Kvinnomisshandlare”

• öppet
hörn

(Tänk på att mannen ifråga
skulle kunna vara en vän, bekant eller släkting.)
 


/källa:amnesty international. 


detta tycker jag var mycket bra tipps/råd till en kvinna hur hon ska göra för att slippa bli mishandlad.  

Presentation

välkomen till min blogg som är mot kvinnomishandel

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

respekterar du kvinnor som du respekterar en man
 ja det gör jag
 nej det gör jag inte

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

bild 19 backrund

http://www.snyggareblogg.se/images/bak19.jpg

mus pekare häst

Fluttershy My Little Pony

header

make
just make a gif here

Ovido - Quiz & Flashcards