andreasbengtsson1

Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

dagens inläg kommer att handla om en artickel jag har läst i dag

Av andreas bengtsson - 10 februari 2013 18:46

Skärpt vaksamhet mot kvinnomisshandel

Sverige.
Var tionde kvinna i Sverige misshandlas av sin man eller sambo. Mellan femton och arton kvinnor årligen skadas så svårt att de dör.                   
                        Många söker och får bra vård för sina skador på sjukhus men få får hjälp att stoppa misshandeln. Sjukjournalerna avslöjar sällan vad som har hänt. Vid Universitetssjukhuset i Lund fick kuratorerna förra året bara kontakt med tjugo misshandlade kvinnor. Nu skärper sjukvården vaksamheten mot familjevåldet. I går hölls en första utbildningsdag för personal i Lund, som ett led i en landsomfattande kampanj till skydd för misshandlade kvinnor. De flesta åhörare i lasarettsaulan var kuratorer. - Det är en hälsofråga att höja medvetenheten om hur våldet mot kvinnor ser ut, sade Gun Heimer, överläkare vid kvinnokliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala och chef för Rikskvinnocentrum, när hon föreläste tillsammans med representanter för polisen och socialtjänsten i Lund. Rikskvinnocentrum har regeringens uppdrag att utbilda och forska om kvinnovåld samt utveckla bästa möjliga omhändertagande av misshandlade kvinnor. Gun Heimer tackade först nej när hon erbjöds att leda centret. - Jag trodde inte att våld mot kvinnor var ett stort problem. Efter åtta år har hon ändrat uppfattning. Våld mot kvinnor är vanligt och sker ofta i hemmen. Av 20 382 kvinnor som misshandlades förra året, misshandlades 12 553 inomhus. Bara 15 procent anmäler män som slår. De som söker sjukvård har i genomsnitt varit utsatta för våld trettio gånger tidigare. Gun Heimer vill att vårdpersonalen ska lära sig stötta de kvinnor som ser ut att ha fått sina skador av att bli slagna, så att de får bevis mot våldsverkaren och vågar anmäla. Skadorna ska dokumenteras med foto och iakttagelser noteras i journalen om sådant som inte stämmer med vad kvinnan uppger. Kontakt ska förmedlas med polis, socialtjänst samt kvinnojour och brottsofferjour. I Lund ingår Universitetssjukhuset i ett lokalt nätverk som samarbetar för att hjälpa misshandlade kvinnor. Vårdpersonalen behöver lära sig att ställa frågor, så att kvinnorna vill berätta. - Minst lika viktigt är att ha en handlingsplan och den ska fungera lika bra mitt i natten som under kontorstid. Annars lurar vi kvinnorna att berätta utan att vara beredda att hjälpa, underströk Gun Heimer. Hon påpekade att barn i familjer där män slår sina kvinnor också är brottsoffer. Misshandlade kvinnor fick frågan vad deras barn sett och hört av misshandeln. 54 procent uppgav att barnen hade varit vittnen till misshandel i tidigare äktenskap och 29 procent i nuvarande äktenskap. I en berättelse beskrev Gun Heimer hur en pojke gått förbi sin döda mamma i hallen på väg till skolan utan att reagera. När han efteråt fick frågan om han inte märkt något svarade han att "det inte hade varit värre än vanligt". Ett annat barn larmade ambulansen för att "mamma blödde så mycket". När ambulanspersonalen kom låg mamman på köksbordet och pappan försökte sy ihop såren. Båda var läkare vid Akademiska sjukhuset, välkända för personalen. - Misshandeln hade pågått i tjugo år och ingen utanför familjen visste något, inte ens kvinnans mor, berättade Gun Heimer och anmärkte att fall som detta inte kommer med i misshandelsstatistiken. - Om vi inte tar våldet på allvar, kan vi inte hjälpa. Likaså är kunskap nödvändig för att förstå våldets dynamik. Männens avsikt är att kvinnorna ska försvagas av den systematiska misshandeln, och de lyckas. Kvinnorna anpassar sig till allt mindre eget livsrum och försvarar hans aggressivitet. - Männen är omväxlande onda och goda, för kvinnorna är det som att leva under ständig tortyr. källa//sydsvenskan  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av andreas bengtsson - 10 juli 2013 10:02

Idag kommer jag att lägga upp ett inlägg jag har hittat som jag förmodligen kommer att ta mer av: Kvinnojourernas verksamhet Relaterat Kommunernas kvinnofridsarbete Våld i nära relationer Särskild utsatthet Hedersrelaterat våld och förtryc...

Av andreas bengtsson - 27 juni 2013 18:46

Jag hoppas alla njuter av sommaren Och att ni tar hand om varandra . Vill ni att jag ska skriva om något speciellt så får ni kommentera under detta inlägg ...

Av andreas bengtsson - 21 juni 2013 13:41

Idag vill jag önska alla er en trevlig midsommar ta hand om varandra så ingen hamnar i en sitvation som varken du/ni vill att den ska hamna i ...

Av andreas bengtsson - 20 juni 2013 17:54

idag vill jag tipsa om en bra läck till aftonbladet länk: http://dodadekvinnor.aftonbladet.se/2013/06/i-dag-hyllar-jag-byrakraterna/ ...

Av andreas bengtsson - 18 juni 2013 08:31

De lurades av Sveriges värsta bedragare lyder rubriken och jag vill tipsa om en länk till http://www.tv3.se/tv3-dokument%C3%A4r  där ni kan se dokymentären om just detta jag vill även skika en tanke till dessa kvinnor och hoppas att dom får det bät...

Presentation

välkomen till min blogg som är mot kvinnomishandel

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

respekterar du kvinnor som du respekterar en man
 ja det gör jag
 nej det gör jag inte

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

bild 19 backrund

http://www.snyggareblogg.se/images/bak19.jpg

mus pekare häst

Fluttershy My Little Pony

header

make
just make a gif here

Ovido - Quiz & Flashcards